Ostali članci

Vodnik za nakup koles

Ne onesnažujejo okolje in so dobra za vaše zdravje - to je le nekaj razlogov, zakaj so kolesa priljubljena. Ne glede na to, ali iščete pot v službo ali novo obliko rekreacije, boste spodaj našli osnovne napotke za nakup kolesa.

Bicikl

Vrste koles

MTB kolo

mtb bicikl

Gorsko kolo je ena izmed najbolj priljubljenih vrst koles.

Gorsko kolo se najbolje "obnese" na neravnem terenu. Raziskovanje gozdnih terenov, vožnja po brežinah in ovinkastih makadamskih cestah - na takšnih cestah boste iz svojega MTB kolesa dobili najboljše.

Čeprav je namenjen predvsem vožnji po razgibanem terenu, to ne pomeni, da se z njim ne morete voziti po asfaltu. Če pa kolo potrebujete izključno za mestno vožnjo, se raje odločite za mestno kolo. Namreč, vožnja z gorskim kolesom po mestu zahteva veliko več energije in truda kot vožnja z mestnim kolesom.

Obstajata dve vrsti MTB koles - hardtail in polnovzmetena. Hardtail MTB ima samo sprednje amortizerje, polno vzmetenje pa spredaj in zadaj. Za začetnike in zmerno vožnjo bo hardtail zadovoljil vse potrebe, saj se dobro prilagaja različnim terenom in je tudi cenejši.

Polnovzmeteni MTB je namenjen bolj agresivni vožnji. Takšnega kolesa ni treba kupiti, razen če se resno ukvarjate z gorskim kolesarjenjem.

Mestno kolo

Gradski bicikl

Mestno kolo je namenjeno vožnji po mestnih ulicah. Če potrebujete kolo za delo, nakupovanje in reševanje drugih "mestnih" obveznosti, je to kolo, ki ga morate izbrati.

Mestno kolo omogoča prijetno vožnjo zahvaljujoč pokončnemu položaju sedenja, visokemu volanu in širokemu sedežu. Kolesa so velika s tankimi gumami. Na mestno kolo lahko namestite tudi otroški sedež, pogosto je priložena tudi košara.

Ima nižje hitrosti, a vseeno ne moreš dirkati po mestnih kolesarskih poteh, medtem ko si obkrožen s pešci.

Cross / Treking kolo

Trekking bicikl

Za vožnjo po mestu in po malo zahtevnejših terenih priporočamo cross kolo.

Z združitvijo najboljših elementov MTB in mestnega kolesa je nastalo cross kolo, ki je primerno tako za vsakodnevno vožnjo v službo kot za vikend vožnjo po podeželskih hribih. Glede na stanje slovenskih cest bodo pnevmatike z bolj grobim profilom, ki jih najdemo na tem tipu koles, včasih zagotavljale prijetnejšo vožnjo kot mestno kolo.

Cestno kolo

cestovni bicikl

Cestno kolo je popolno nasprotje MTB kolesa.

Je zelo lahko kolo, idealno za hitro vožnjo po ravnem terenu. Cestna kolesa se uporabljajo na tekmovanjih, ker so zasnovana tako, da prevozijo največjo možno razdaljo v najkrajšem možnem času.

Ni namenjen vožnji velikega tovora, zato pozabite na otroški sedež ali košaro za živila.

Ločimo dve vrsti cestnih koles - t.i posebna kolesa in potovalna kolesa. Special je standardno cestno kolo, medtem ko je touring ojačana različica specialke, ki je namenjena dolgotrajni cestni vožnji zaradi lastnosti, kot so debelejša rama, debelejša kolesa itd.

Cruiser kolo

Cruiser bicikl

Bolj udobne mestne vožnje si ne morete predstavljati. Gre za nekoliko predelano mestno kolo, ki ga odlikujejo velika kolesa in nasploh zanimiv videz.

Okvir kolesa

Ko ste izbrali želeno vrsto kolesa, je čas, da poiščete pravo velikost. Tako kot bodo premajhne superge praskale in prevelike hlače nenehno padale, tako mora biti kolo prave velikosti. V nasprotnem primeru tvegate neudobno vožnjo, celo možnost poškodbe.

Da bi izbrali pravo kolo, morate poznati dolžino notranje strani vaše noge. Izmerili ga boste tako, da se bosi postavite ob steno in si med stopala postavite trd predmet, na primer knjigo s trdimi platnicami, vazo ali kaj podobnega. Nato naj nekdo izmeri razdaljo od tal do vrha predmeta, ki ga držite.

Višino notranje dolžine noge je treba pomnožiti z:

  • 0,66, da dobite idealno dolžino ramen cestnega ali treking kolesa
  • 0,22 za idealno dolžino MTB okvirja
  MTB   Gradski ili cestovni
Višina osebe (cm) Okvir kolesa (cm) Visina osebe (cm) Okvir kolesa (cm)
140 - 150 38 155 - 165 50
150 - 165 42 165 - 175 54
165 - 180 48 175 - 185 58
180 - 190 52 185 - 195 62
190 - 195 56    
195 - 205 60    

Če so velikosti okvirja v palcih, to število pomnožite z 2,54 za višino v centimetrih.

Če ste nekje med velikostmi, izberite večje kolo. V nasprotnem primeru boste morali bolj dvigniti sedež, kar spremeni geometrijo kolesa.

Okvir kolesa je največkrat izdelan iz aluminija. Je lahek material, ki je ob pravilnem oblikovanju lahko izjemno močan. Na trgu se pojavljajo tudi kolesa s karbonskimi okvirji. Je pa drag material, tako, da če ste rekreativec z manjšim , nima smisla investirati v tako kolo.

Ko gre za višino sedeža, boste ustrezno višino izmerili na naslednji način.

Obujte si jahalne čevlje in sedite na kolo. Kateri koli pedal zavrtite v najnižji položaj in nanj položite nogo. Če je vaša noga popolnoma iztegnjena ali rahlo pokrčena v kolenu, potem je višina sedeža dobra. Če ne dosežete pedala, je sedež previsok. Če je vaša noga preveč pokrčena v kolenu, potem je sedež postavljen prenizko.

Kolesa so tudi različnih velikosti, ki so izražene v zollih. Ločimo kolesa s kolesi od 26 do 29 zoll.

Večja kolesa so težja in pospešujejo počasneje, a zato lažje vzdržujejo hitrost in zagotavljajo udobnejšo vožnjo. Manjša kolesa so bolj okretna, a zato težje vzdržujejo hitrost. Čeprav boste pri mestnih kolesih praviloma našli večja kolesa, pri gorskih pa manjša, imajo lahko gorska kolesa tudi večja kolesa.

Veličina gume na biciklu

Zavore

Obstaja več različnih vrst kolesarskih zavor, kolutne zavore pa na splošno veljajo za najboljše. Vendar je zgodba nekoliko bolj zapletena od tega.

Za ustrezno zaviranje na zahtevnem hribovitem terenu so bile predstavljene kolutne zavore. Ločimo mehanske in hidravlične disk zavore. Mehanske zavore uporabljajo kabel, hidravlične pa zavorno olje. Od teh dveh vrst so najučinkovitejše hidravlične disk zavore.

Disk zavore so brez dvoma najboljša vrsta zavor. Vendar z visoko kakovostjo pride tudi visoka cena. Razen če ste profesionalec ali imate velik budžet, vam ni treba vlagati v disk zavore.

Da, kolutne zavore najbolje zavirajo in so najbolj vzdržljive. A za občasno ali izključno mestno vožnjo in več kot nepotrebno. Prihrani denar.

Včasih boste na zelo ugodnih kolesih našli disk zavore. To je eden glavnih znakov, da gre za slabo kakovost kolesa. Možnosti so namreč precej velike, da so ostali deli takšnega kolesa manj kvalitetni, da bi se kolo lahko ugodno prodalo, disk zavore pa so "glavni adut" prodaje.

Če ste rekreativni igralec, se glede vrste zavor ne obremenjujte preveč. Kakovostne zavore bodo dobro opravile svoje delo ne glede na to, kakšne so. Če se vaše kolo uporablja za vožnjo v trgovino in nazaj, zagotovo ne boste opazili razlike.

Koliko denarja nameniti za kolo?

Če se boste s kolesom vozili le občasno ali na zelo kratke proge, vam bo dobro služilo kolo do 300 evrov. Če denar ni problem, si privoščite dražji model. Vendar praviloma ni potrebe.

V primeru, da vam je vožnja s kolesom malo bolj resna, pa naj se boste z njim vozili v službo ali pa si želite rekreacije izven fitnesa, si omislite kolo v razponu med 300 in 500 evrov.

V tretji skupini so nekoliko resnejša kolesa, namenjena zahtevnejšim rekreativcem. Cene se gibljejo nekje med 500 in 900 evrov, med opremo pa boste pogosto naleteli tudi na kvalitetne prednje amortizerje.

Zadnja skupina so kolesa nad 1000 evrov. Če nameravate zapraviti toliko denarja za kolo, se najbrž resno ukvarjate s kolesarjenjem.

Seveda je možno naleteti na slabše kolo za 600 evrov, pa tudi na odlično kolo za 300 evrov. Glavni nasvet je, da se ne pustite zavesti opremi priznanih proizvajalcev, še posebej pri cenejših modelih koles.

Pomembno je, da je kolo kvalitetno, da vam velikost ustreza in da se med vožnjo dobro počutite. Opremo lahko preprosto kupite in jo kasneje zamenjate.

 

Povezani izdelki